torsdag 17 december 2009

Personligt köldrekord

Idag var det -17grader när jag vaknade. Direkt kom idén om att slå personbästa. Ett så kallat köldklätterrekord. Jag drog en sväng till universitet men lyckades ta mig därifrån redan vid 11.30. till min stora förtjusning så var det fortfarande -17grader när jag kom hem. Mitt nya favoritsställe obbola hägrade.

I mitt förra inlägg så fick jag kommentarer från både Magnus och Per om att det inte är det ursprungliga varianten av Mr Hallontårta som jag klättrat. Den ursprungliga varianten går åt vänster istället för den variant jag provat som går rakt upp. Jag blev hiskilitt(heter det så? hiskelit?) nyfiken och idag blev en mycket bra dag att prova på detta det riktiga utsteget.

Väl i obbola så är det ganska kallt. Mitt första försök på sittstarten till MrHallontårta ger att jag råkar häla fast mitt eget finger under hälen. Desperat så drar jag fingeret rakt ut och till slut släpper det och jag drar rakt bakåt landar långt ifrån mattan i den pudersköna snön. Kallsnö är bra på att leta in sig överallt. något blött så gick förtsättningen bra och jag fick tassa upp för denna den ursprungliga varianten som även den är ruggit fin(och kanske aningen lättare än rakt upp varianten.)

Jag vände sedan blicken mot ett annat 7A problem. Stockholm-Norrland 8-2. Det är ett problem som ser hur lätt ut som helst. verkligen skitlätt, men det är det inte. Det är väldigt känsligt och passar man sig inte så får man pendel. Det gick dock ganska bra och händerna värmde på sig riktigt bra. Dock så klarade jag inte sista flyttet. Vet inte hur jag ska göra. Vet inte heller hur bra listen är och vart jag ska skicka. Nåja jag fastnade på samma ställe om och om igen sen blev det mörkt.


Bra saker med -17grader:
- Det är friskt.
- Min gasbrännare från ÖoB fungerar bättre än någonsin(dock med ett gäng varma flaskor som kamrater).
- Utandningsluften från näsan gör mustaschen så där krispig och härlig.

Dåliga saker med -17grader:
- Det går inte att genomföra den obligatoriska fikastunden för om pulsen går ner under 140slag/minut så dör man.
- man måste ha en gasbrännare för att öppna bakluckan(där buldermattan ligger) för att låset har frusit.
- Det bildas en tunn ishinna under klätterskorna(halt).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar