måndag 7 december 2009

Håkmarks finaste 6C:s

Tillbaka till Håkmark. Om det är någon grad som är väl representerad i Håkmark så är det 6C, särskilt då de 6C-leder som finns är av mycket hög klass. Nedan följer beskrivning av tre favoriter.

1. Til´we collapse : En av Håkmarks finaste leder. Återfinns i den utsprängda gruvan (tack SBO-crew för det). Styrkan ligger i dess mångfaldighet. Dynamiska flytt varvat med en högst känslig balansflytt(som är kruckset). Riktigt härliga handflategrepp varvade med bitiga fingertoppsgrepp och så som om det inte vore nog så är det ett hoppflytt på slutet. Fulländat.



2. Idioti: Detta är ett problem som har fått oförtjänt mycket dynga slängd över sig. När jag tänker efter så är jag nog den enda som jag någonsin har hört säga att gott ord om detta problem. För mig är det galenskap. Idioti är ett utomordentligt exempel på ett problem som blandar den lille fransmannen med basker(symbol för finess) med den skarpt skurne skogshuggaren(representerar råstyrkan). Det är det första flyttet som jag tror gett Idioti sitt dåliga rykte. Det skrapar upp fingrar. Men efter några press så av självbevarelsedrift så söker sig fingrarna rätt. Det finaste är dock flyttet efter.en delikat knäinvridning. Mums. Sen kan man vålda sig upp med lite härlig styrka, eller om så önskas gör ett spektakulärt flaggflytt/sidotagspress med fot och hand i samma höjd(Jukebox Jonsons sekvens). Vackert.



3. Varankontakt: detta är egentligen inte något fint problem eller jo det är det nog förresten. Jag ska omformulera mig. Detta är ett problem med ett fint flytt. Ett enda hårt flytt och sen är det över. Dessutom ett mycket märkligt flytt som utan rätta sekvensen är överhårt och nästan ogörbart. Men med ett tå-hällås så löser det sig. Trevligt. Ett minus är att det rinner så mö vatten på startgreppet att utan brännare så kan man knappast klättra detta problem. (möjligtvis under högsommaren). Hur som helst. Trevligt.




Det finns ytterligare fina leder i registret men dem lämnar jag hän. Tro dock inte att alla leder i 6C-klassen är bra i håkmark. Det finns undantag. Plastik Gymnastik exempelvis. Ett dumdyno av rang. Skittråkigt. (kan det faktum att jag inte klarar leden ha betydelse? Hum.)

4 kommentarer:

  1. Tre högklassiga filmer på i alla fall två bra leder!
    Om varankontakt kan jag inte säga något eftersom jag ej klarat det fina flyttet.Det såg däremot ut som en kul led när du satte den.
    Til' we collapse är en sjysst led som jag tycker hade en rätt tuff crimp varifrån man skickar.
    Att idioti kan beskrivas som en bra led är för mig oförståeligt. Kanske använde jag mig för lite av "lilla fransman-sida". För mig var det köttning rakt igenom. En rikigt usel led jag aldrig kan rekonmendera=)

    SvaraRadera
  2. Boulder grabbar, boulder. "Leder" använder man rep på! ;-)

    Kul att se att jag har två av tre skapelser på listan. Som kuriosa kan nämnas att namnet "IDIOTI" kom till av att jag, Henke J (fladder) och Calle grävde oss rätt ner i gruset och lyckades få till en sittstart på en på tok för låg sten. Detta skedde inför förberedelserna till SBO och var klart idiotiskt (men iofs inte i närheten så galet som gruvprojektet).

    "Varankontakt" är klart morfo och lättare för långa.

    mvh / Magnus Eriksson

    SvaraRadera
  3. Tack för att ni är sådana idioter(magnus och ni andra)! utan era minst sagt heroiska små moduleringar av naturen så hade håkmark varit betydligt fattigare... förrutom det fantasiska arbetet i gruvan så gillar jag även landning vid giron o greven. Hur länge tog det att göra iordning hela området?

    SvaraRadera
  4. till vildmarkskalle kan jag bara säga att du inte bara använder för lite av fransmannen utan du är vek också! "jag får lite ont i fingrarna så det är en dålig led.". Och du som ska kalla dig vildmarkskalle. Du har ju riktig stadshud på fingrarna. Kanske vore läge att döpa om din blogg till Borgar-kalle eller Stureplans-kalle. (hoppas att du har glömt bort att du har klarat mobilization vilket inte jag har gjort då jag tycker att den river upp mina fingrar för mycket. Hoppas hoppas hoppas..)

    SvaraRadera