lördag 12 december 2009

En vintrig hallontårta

Jag förklarade utesäsongen som död för någon vecka sedan men eftersom snön dröjer så gjorde jag ett undantag. Detta låter ormligt, jag vet, men jag for inte till Håkmark utan fast besluten om att brädda mina vyer så fick sig Obbola ett besök. Klippan i Obbola är helt underbar. Mjuka grepp, behöver jag säga mer. Det finns flera problem som jag tidigare gjort ex Mr Hallontårta ståstart som är den finaste 6Bn jag klättrat i Umeå, samt Boogie-Woogie 6B+ som är mycket trevlig. Sen finns det några problem till som jag inte hunnit testa.

Idag tänkte jag ge mig på sittstarten till Mr Hallontårta. Har försökt på den innan men inte riktigt fattat hur man ska göra andra flyttet. Det var mycket svårrekryterat med klätterkamrater så det blev bara jag och Emma som for ut. Väl där så satt den. Ett mycket trevligt problem.

Fick även användning av den långa slangen till min gasbrännare. Kunde stå på toppen och bara sänka ner den 1,5m långa slangen och värma bort det lilla lagret snö på stenen. Användbart.

5 kommentarer:

  1. Har sett på två nyare klipp på youtube att det tillämpas ett nytt avslut på detta boulder.

    Såhär gjordes det från början (via slopern).

    http://www.youtube.com/watch?v=FhSajTIzoTw&feature=player_embedded

    Huruvida det påverkar graden eller inte kan jag inte uttala mig om utan att själv testa.

    / Magnus

    SvaraRadera
  2. Hoppas vintern kan hålla sig ytterligare ett tag så jag hinner ut och testa detta riktiga avslut.. utan att ha testat det riktiga så tycker jag att det avslutet som jag gjorde känns lite hårdare än 6B som det är graderat till..

    SvaraRadera
  3. Kul att du gillar Obbola och Mr Hallontårta! Så här 5-6 år efter att jag gjorde FA av bouldern i fråga så har jag faktiskt fortfarande aldrig provat att göra avslutet som du gör den. Jag har däremot sett Lorden gå samma väg som du. Jag traskade med fötterna upp efter rampen och går sen sloper ut upp mot höger. Alltså precis som Jocke försöker göra.

    Till våren får ni föresten ta och åka ner till Husum och köra en sväng där. Riktiga superproblem!
    http://www.sverigeforaren.se/index.php/Husum

    SvaraRadera
  4. Ja Obbola verkar vara ett litet guldställe. Jag har hört mycket gott om Husum också. Tillsammans med den där stora stenen i mosjön, som verkar mycket intressant, så har det hög prioritet till våren!

    SvaraRadera
  5. Grattulerar mannen! Ska testa i januari=)

    SvaraRadera