tisdag 27 april 2010

Mr Dynamic goes Static.

Då var det fullbordat. Henke aka Mr Dyno har i evigheter jobbat på ett nytt superproblem på det nyupptäckta Degersjööverhänget. Självklart innefattade problemet ett saftigt dyno på slutet. När vi var ute förra gången snuddade han flera gånger vid utstegsgreppet men ett snöväder stoppade fler försök. Igår var vi tillbaka och det började som vanligt med hopp efter hopp. Plötsligt och nästan lite trumpet föreslog Henke för sig själv att han kanske skulle leta ny beta. Redan tidigt hade en krympare halvvägs försökts att användas men utan goda resultat. Men det var kanske dags att testa på den statiska varientan ännu en gång. 3försök senare så hängde världens lyckligaste klättrare fastlimmad i slutgreppet.

Svårmodet såg dagens ljus. Och graden? efter mycket velande och ojjande så slutade det på en 7C. Så ut och bekräfta eller dementera kära Umeåklättrare.

Själv har jag inte en susning att varken bekräfta eller dementera, för mig kunde den lika väl vara 9B, har inte en chans, är inte i toppform, har varit nära att lägga av med klättring och börja sticka eller varför inte samla på klippdockor istället. Känner dock att klätterdegen som dragit ner mig fullständigt de senaste 2veckorna börjar så sakteliga att stelna. Jag lyckade iaf med de lättare problemen i taket. Kanske de finaste lättare problemen i Umeå.. många flytt och actionhäftiga rörelser...

Nåväl, åter all heder till Mr Dyno.








11 kommentarer:

  1. Ojoj, pinsamt! som Norrlänning vill man ju helst att känslorna skall stanna på insidan.
    //Mr-Dyno

    SvaraRadera
  2. Bör ju redan nu tillägga att det rör sig om en lockgrad! ut å prova! gratis 7c!
    //Mr-static

    SvaraRadera
  3. ja det är något av en känslokavalkad du bjuder på! det tackar vi för..

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Edit på förra inlägget:
    Menar att graden minst bör vara 7C. Vid senaste besöket så var jag bort på allt över 6C där uppe :) /Linus

    SvaraRadera
  6. Linus:(svara på itt fösta meddelande som du tog bort. Det är ganska mycket snö kvar men det går att gå utan skidor. Faktum var att jag kaserade skidorna efter 500m för det var så sjuligt bakhalt. Gick visserligen snabbare för Henke (som hade sina skidor kvar på) att åka ner, men jag såg hur dödsrädsla och kastrationsångest lös ur hans ögon på väg ner med trepaddor på ryggen och minst sagt varierande snöförhållanden, det gick ganska snabbt och okontrollerat bitvis...

    SvaraRadera
  7. edit på förra meddelandet Ska stå (svarar på ditt förra meddelande som du tog bort)... så ja.. mycket med det tekniska

    SvaraRadera
  8. Haha, ja vete tusan vad det är med blogger, men det fungerar långt ifrån bra..

    Försöker igen..

    Grymt jobbat Lorden!
    Det glädjer mig att det fanns en statisk beta..hade som för mig (hoppades) att det fanns något liten skit där uppe..jag är tämligen säker på att jag någonsin skulle komma halvvägs på det sista hoppet.

    Blir nog ett besök till helgen, funderade först på Stugun, det ser ut att regna bort och man kan inte spendera hela sitt liv i Mosjön!

    SvaraRadera
  9. Tack Linus, men tror faktiskt inte att det är så hårt nu när nöten är löst så att säga. Men men, ska till mosjön en sväng och referens-känna lite.
    Det "okända problemet" heter Nalta Dell, som i det Västerbottniska lingon betyder typ "lite till".
    Det andra okända som Dag glömt namnet på kanske du kan hjälpa till med Linus? visst var det du och han som gjorde den?
    //Fladderfot

    SvaraRadera
  10. Grattis Henke! Gött att du lyckades lösa den!

    SvaraRadera
  11. Jo, tror att jag får komma upp och kolla på den där själv som sagt. Jag litar inte på fem öre på dina grader :P

    Om jag kommer ihåg rätt så fick jag då inte ihop ett enda flytt på den där vid mitt senaste besök och betan ser ut att stämma med vad jag kommer ihåg.

    Hur det än är så är det jäkligt kul att du fick ihop den. Riktigt fint problem!

    /Linus

    SvaraRadera