fredag 12 november 2010

stilstudie kalle

För att hjälpa min kära RamboKalle så klippte jag ihop en stilstudie i hans försök att knäcka greven.

Det har själv hjälpt mig så kanske skiner en liten detalj uppenbar för någon där ute på världsnätet.

Själv så ser jag inte mycket skillnad på Kalles och mitt sätt förutom det uppenbara att jag tar greppet innan skicket längre ner. Kanske har jag även lite mer vinkel på vänsterbenet, mer tyngd på det benet verkar det vara.

Jämförelsen mellan när Kalle startar längre upp(klippet till vänster)och klarar flyttet går det att se att han trycker höger axel närmre väggen. Men han börjar också mycket högre upp innan han skickar.

Något mer?


Måste även understryka hur skönt det var att sätta Giron med att återanvända ett tidigare filminlägg jag gjorde för knappt ett år sedan. Det talar sitt tydliga språk om hur skönt ett skick kan vara.

5 kommentarer:

  1. Kalle faller av för att vänster fot släpper. I högra rutan släpper den till och med innan han tar greppet. Kalle måste fokusera på att hålla kvar vänsterfot mot klippan.

    SvaraRadera
  2. Tänkte precis samma sak :)

    Försök komma upp lite högre och stå ordentligt på vänster fot. Då får man ordentligt tryck på foten och kan även dra inåt med densamma.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Det är för övrigt ett exempel på ett väldigt vanligt rörelsefel. När man skall gå långt till ett halvdant grepp fokuserar man ofta alldeles för hårt på greppet man skall gå till. 7 av 10 ggr* som någon tappar fötterna på ett långt flytt på IKSU en vanlig novemberdag så gör de det helt i onödan.

    Prova att göra movet några gånger och istället ha kvar lite fokus till fötterna.

    -----
    *Helt påhittad statistik. Men ni förstår vad jag menar.

    SvaraRadera
  4. Skillnaden mellan ledklättring och bouldring kan man generalisera som att man ledklättrar med en hand och bouldrar med två.

    Fokuserar man för hårt på greppet man ska till så glömmer man oftast allt det andra (hand, fötter och kroppsposition). Dessutom så blir tekniken lidande om man överfokuserar på målet.

    SvaraRadera
  5. Tack för alla tips! Jag har gjort movet många gånger från stående men på nåt vis så är det extra momentet att ta mig upp dit från sittande det som får droppen att rinna över...
    Förmodligen har ni rätt i att jag måste högre upp. När jag startar från stående kanske jag automatiskt stabiliserar mig några cm högre upp.
    Kanske är det all vilja som gör att fokus centreras till skicket och gör att foten slinter.
    Kanske hinner man med nåt till go i år!

    SvaraRadera