fredag 8 januari 2010

Nytt år i Göteborg

Det nya året invigdes med pomp och ståt i GBG. Meningen var att jag och min kära Jonas skulle fara till Kjugekull men det var så mö snö där nere att vi for till Göteborg (där snön aldrig ligger). Men snön låg även i Göteborg. Dessutom låg det ett solit kärnislager(två mycket konstiga ord på varandra.) på 5cm över varenda uttoppning. Men men vi höll modet uppe och lyckade hitta mycket trevlig klättring, även om allt inte gick att toppa ur.

Första dagen var vi till Mellby och Utby. Fina problem vi klättrade på var Mobsters ss 6C i mellby(se film nedan) och Kermit 6C i Utby. Blocket på vilken Kermit gick hade jag sett tidigare på film(swedish meatballs) så det kändes nästan lite stort att få klättra på samma block som TV-kändisar.

Dagen efter drog vi ut till Hönö. Det var kallt. -7 och blåst. Men vi stod ut och hittade ett problem i lä Mr Bricolage 7A. Ett mycket trevligt problem med två hälkrokar. Jag satte alla flytt men var för svag för att länka ihop. Klättrade även en trevlig krymparhistoria Olas Ätstörningar 6C. Det finns mycket trevligt på Hönö. Jonas och Herman gjorde dessutom en förmodad första uppstigning då det var ett problem som i vanliga fall ligger mitt i en sjö, med landningen rakt ner i vattnet, men sjön var täck med is och höll att landa på.

Göteborg är ju en erkänt bra klätterstad. Nu har jag visserligen bara sett tre av bulderområderna i GBG (visserligen de mest omfångsrika) och under dessa förutsättningar(det vill säga att jag bara besökt dessa tre områden) så vill jag göra gällande att Umeå inte är så mycket sämre bulderstad än GBG(ett litet förbehåll gäller dock, och det är att Skravel 1 räknas in i Umeås armada av områden(ytterligare en parantes måste tilläggas(förövrigt den fjärde i detta stycke) som trycker på att jag visserligen bara hann småsmutta lite på skravel 1 innan förbudsmanteln lades över området, men jag hann känna av potentialen som emanerar ur detta nu förbjudna område.). Vad är min poäng? Göteborg har många trevliga problem, kanske framförallt Hönö, trots att allt är krympasmå grepp, men Umeå har fina problem de också. jag ska helt enkelt vara nöjd(om det bara inte hade varit hundra meter djup snö och -273 grader kallt ute.) Snart är det vår.





8 kommentarer:

  1. Ser att du kör för fullt! Kommer hem idag och då börjar det för min del med! Har kommenterat några av dina inlägg men det verkar som om det inte har funkat!
    Ser för övrigt ut som att du haft ett bra klätterår men det visste jag ju redan! vart ligger solar plexus-leden? inte i umeå va?

    SvaraRadera
  2. Välokommen hem! Ni verkar ju ha haft det fint! men det har vi här hemma också.. kanske dags att köra igång IKSU igen.. Oj har jag glömt att skriva var solar pleux ligger.. hoppas. ska ordnas direkt..

    SvaraRadera
  3. haha! ett inlägg helt rätt i tiden!

    //Henke

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Om man ska tänka Umeå vs Gbg så tycker jag att det är ganska lättvunnen match för Umeå även om jag bara provat håkis och obbo. Det är gött med kvantitet här ändå, men krimpar är de sämsta greppen det är faktiskt så. Vår starka sida är ju helt klart repklättringen som jag tycker är superbra. Ja, där vet jag inte ens om västervik har en chans asså. Så tycker jag och så är det med det.

    SvaraRadera
  6. äh jonas ni i gbg har väl inte så fantastiskt mycket bra sportklättring. Allt är ju tråk-trad! jo det finns några bultade leder i, vad heter det nu då, det där stället förbi utby. och sen är det ytterligare ett ställe med sport och så Hålsunga. men vi snackar små nästan obetydliga klickar av sport.

    Ok jag är med på att ni slår nog Umeå när det gäller sport men det är inget oändligt försprång! Fast jag erkänner att det ska bli trevligt att prova på de där långa sportlederna du talat om i gbg. Var låg de någonstans?

    SvaraRadera
  7. Det känns som att du vill gå in i någon slags strid här Hampus...det kan nog gå, jag känner hur mina känslor av stolthet och patriotism börjar bubbla inom mig och skall försöka kontra ditt anfall.

    Så här ser det ut i Göteborg.
    Jag räknar endast bultade leder (förutom den enda leden 5 min bort) i gradspannet som för mig klassas mycket kul ledgrad (det är väl ändå en ganska stor majoritet av lederna kan tänkas)=6b-7b+

    Fem min cykel: 1 led topprep
    Inom 1h cykel: ca 85 leder (Utby fjällbo, resilin, ulvåsen, hyltebergen (41st), lexby)
    Får jag inom denna timman använda kollektivtrafik också når jag två klippor till gunnilse och norsesund (nästan korpaberget)
    Med bil når man ytterligare 23 st sprtklippor som kan klassas bra inom en timma, de flesta inom en halvtimma. Man når granitgrottan el super cuevo spectacular på en timma om man kör i 110.

    Inte så tokigt tycker jag och är mycket glad över att bo i denna stad ur klätterhänseende.
    Ha!

    SvaraRadera
  8. fasiken också! men det var värt ett försök... Ser fram emot sommaren!

    SvaraRadera