tisdag 29 mars 2011

En nocturne på i-20

Uthållighetspass på IKSU beställt men som från ingenstans ett årsmöte som stänger ner hela hallen(verkar vara svårt att använda IKSUs klätterkalender om man är viktig).
Istället fick det bli ett bulderpass på I20.

Solnedgången och den klara kalla luften slog tysta toner och även om det inte sprudlade vårkänslor så var det i vartfall en vacker vintermelodi.

Marcus som knappt varit vid stenen innan gjorde riktigt bra försök på Black Russian och hade det inte varit för att greppen försvann någonstans in i mörkret så kunde det ha slutat till topps. Själv kände jag på sittstarten för första gången. kändes möjlig. Fick dock repetera ståstarten. Det är ett mycket fint problem.

Bra tecken att vid kl 18.30 bestämma sig att åka ut till I20 och ändå hinna klättra lite. Kanske är våren snart här.

7 kommentarer:

  1. Snyggt jobbat!

    Men för att vara den gnäll-pappa jag verkligen är; Vilken är 7B'n?

    Som jag har förstått det hela så har ståstarten pendlat mellan 7A och 7A+ men typ accepterats som 7A+ efter det att flaket gick sönder (trots att problemet inte blivit hårdare). Sittstarten står som 7B+ men hyfsat många (som till skillnad från mig kan tåkrok-betan) anser att den är 7B.

    /Haz

    SvaraRadera
  2. Det var kanske därför det gick så lätt.. 7A+ el 7B? Jag litar på dig Hasse(du är ju så gammal och vis). Ska bli kul att få ihop sittstarten för det är som jag redan skrivit ett riktigt fint problem. (att okänd soldat skulle vara 7A+(enligt föraren på 27crags) är jag dock mer tveksam till då jag tycker att den är betydligt tyngre än sina systrar (inkluderat, kalashnikov ss, och således borde vara 7B. Den är tung.)

    hampus

    SvaraRadera
  3. Jo, om jag har svårt för sittstarten på ryssen så har jag det omvända på soldaten.

    Om du gör "orginalstarten" på okänd soldat så hamnar graden garanterat på 7B. Dvs du startar med fötterna nere till höger (sett från starthandgreppen).

    Den "nya" betan kom till av grabbarna som startade mha dubbelpadda och snökulle. Kan man bara försätta kroppen i en fällknivsliknande position så funkar den även från backen. Den starten är (enligt mig) betydligt lättare. Jag skulle nog sätta den som 7A om det inte vore för att jag tydligen är helt ensam om den uppfattningen.

    Om ni vill läsa några väl valda ord om etik&moral (tydligen bristvara i ert gäng) så rekommenderas; http://blocv-vik.blogspot.com/2011/03/hourglass-sds-gradenstartenetc.html

    SvaraRadera
  4. bra jobbat!
    Som en notis kan jag inflika att det var uppskattningsvis 25personer på mötet när jag skulle klättra vid 7tiden.
    //Henke

    SvaraRadera
  5. @hasse: Det är ju en intressant diskussion särskilt med hukstart kontra riktigt sittstart kontra dubbelpadda kontra mondopadda. Är ju tydligt applicerbart på alla tre sittstartartsproblemen då det är problemens tydliga krux på alla tre (kalashnikov, okänd soldat, black russian). 10cm snö alt dubbel padda eliminerar det cruxet. alltså blir det lättare. Nu är ju dock snölagret under stenen obetydligt då den som skottat gjort det i hängivelse. men som sagt är, vi är fattiga i etik och moral och gillar bäst av allt ståstart.

    @henke: ja visst blir man lite irriterad. men vi fick ju komma ut så kanske borde jag tacka dem.

    hampus

    SvaraRadera
  6. @hampus: Ni är inte fattiga i etik och moral. Ni avsaknar den helt. Ena dagen så slutar ni klättra och den andra så övergraderar ni och använder otillåtna hjälpmedel som snö och extra paddor. Ett jävla otyg vill jag kalla det.

    @lorden: Träna, klättra, blogga, träna, klättra, blogga, träna, klättra, blogga, träna, klättra, blogga, träna, klättra, blogga, träna,...

    SvaraRadera
  7. @hasse: Jing:Yang Mörkt:ljust Sickan:Dynamit-Harry Hasse:Hampus
    Du: en benhård moralist som till och med bantar ner rumpfläsket för att få lägre sittstarter. Jag: en dagdrivare som mörkar formen genom att lägga av med klättring.
    Men aldrig att soldaten är lättare än sina systrar.

    SvaraRadera